Membuat E-Paspor – Cara dan Tips

E-Paspor kepanjangannya Elektronik Paspor. Artinya di Paspor tersebut ada chip yang bisa langsung di tap kalau di bandara jadi ga usah antri di bagian imigrasi (katanya). Gw belum pernah coba jadi belum tau 😛

Dan manfaat paling hits dari E-Paspor ini adalah bebas visa ke Jepang! Yey!

Sebenernya tetap harus daftar ke Kedutaan Jepang sih, jenis visanya disebut Visa Waiver. Yah, still better daripada harus apply2 visa kan.

Inilah alasan gw buat E-Paspor, I believe dalam 5 tahun ke depan gw pasti ke Jepang. Amin. Furthermore, I hope that in the next five years there will be more countries available for Visa Waiver. Maybe Korea? Australia? Amin. Harapanlah yang mengalahkan segalanya, termasuk kenyataan bahwa harga E-Paspor ini lebih mahal hampir dua kali lipat dari paspor biasa. Hehe. Biayanya Rp 655.000 + administrasi bank Rp 5.000 = Rp 660.000

By the way, despite its name Electronic Passport, we can’t apply E-Passport via electronic/online. Ironi. Kita harus datang langsung atau Walk-In. Dan, kantor imigrasi yang bisa menerbitkan E-Paspor baru DKI Jakarta, Surabaya dan Batam.

Gw berhasil membuat E-Paspor ini setelah tiga kali percobaan. Fiuhhhh. Kenapa sampe tiga kali?

Pertama : Di Kantor Imigrasi Jakarta Pusat – Gw datang kesiangan jam 06.30, kuota sudah habis (sehari cuma 100). Ya udahlah, udah dateng sekalian gw minta satpam ngecekin berkas gw deh. Eh ternyata gw salah bawa KK dong, yang kebawa KK lama yang NIK-nya beda dengan KTP. Gw harus minta KK baru dikirimin dari rumah.

Kedua : Di Kantor Imigrasi Jakarta Barat – Setelah menguatkan diri (karena males bangun pagi), dua bulan kemudian gw mencoba lagi di kantor imigrasi yang ini karena kata temen gw kuotanya lebih banyak. Gw sampe jam 05.15, dapet nomor antrian 14. Setelah nunggu hampir 3 jam, habis briefing dari petugas baru ketahuan ternyata gw harus pulang lagi karena gw ga punya Surat Rekomendasi Atasan/Perusahaan (I’ll explain this later). Padahal sebelumnya gw udah tanya temen gw yang udah bikin disini, katanya ga pake surat beginian ga apa-apa. Tapi sekarang udah diwajibkan.

Ketiga : Di Kantor Imigrasi Jakarta Barat – It is true that Third Attempt is a Charm.

Langkah-langkahnya sebagai berikut:

  1. Begitu datang langsung tulis nama di daftar antrian di kertas yang biasanya disiapkan oleh orang yang pertama dateng. (Hari itu gw dateng jam 5.15 dapet urutan 21)
  2. Pintu Gerbang dibuka sekitar jam 06.00, setengah jam sebelumnya biasanya ada tukang parkir yang ngatur-ngatur suruh baris per 10 orang. Jadi pas pintu gerbang dibuka udah gampang masuknya. Kalau orangnya ga baris entar ga kebagian nomor antrian lho.
  3. Setelah pintu gerbang dibuka, satpam akan memberi kita nomor antrian resmi di secarik kertas (Nomor antrian gw naik dikit jadi 19). Kita langsung masuk dan menunggu di dalam. Tapi yang mau makan dulu juga bisa, masih ada jeda waktu sekitar 1,5 jam.
  4. Pintu area pelayanan dibuka sekitar jam 07.30. Beberapa saat sebelumnya pasti ada pengarahan dari petugas mengenai syarat-syarat apa saja yang harus dibawa dan ada sesi tanya jawab. Kalau ada yang tertinggal boleh pulang dulu, tapi kalau baliknya nomor antrian sudah lewat harus ambil nomor antrian baru, dan pasti udah sampe 100-an jadi percuma.
    P_20160323_062111
    ruang tunggu pertama – tempat briefing

    Continue reading

Advertisements

Operasi Gigi Bungsu Kedua Kali (Bagian 2-Akhir)

Ternyata gw bener-bener lupa operasi gigi yang pertama gimana rasanya. Gw cuma ingat mulut gw mati rasa, sembari dokternya narik-narik gigi gw berusaha nyabut. Gw juga ingat gusinya masih berdarah selama beberapa jam setelah operasi.

Tapi setelah gw jalani operasi gigi yang kedua ini, gw baru tersadar. Man, how come I forget how does it feel? Gimana gw bisa lupa rasanya dibius di gusi.

Kali ini gigi gw yang mau dibuang ada 2. As I said before, gigi bungsu kiri bawah harus dibuang karena tidak tumbuh full, sedangkan gigi bungsu kiri atas yang tumbuh normal pun harus ikut dibuang karena bawahnya dibuang. Ga ada pasangannya, jadi ga ada gunanya dipertahankan.

Untuk gigi kiri bawah dioperasi, sedangkan gigi kiri atas dicabut biasa, tapi disebutnya cabut komplikasi. Ternyata cabutnya pun harus pake bius. Total gw dibius dengan cara DISUNTIK sebanyak empat atau lima kali. Gw ga inget jumlahnya, gw cuma inget rasa sakitnya. Sampai-sampai gw berdoa, Tuhan, tolong ini terakhir kalinya gw dioperasi apapun. Amin.

Yup, operasi gigi tuh biusnya dengan DISUNTIK. Di gusi. Di dinding mulut. Menusuk sampai ke jiwa. Lebay.

Oke, operasi kali ini entah kenapa bikin gw banyak recall memory. Dulu, waktu masih anak-anak, pertama kali gw ke dokter gigi buat cabut gigi dokternya pakai cara suntik bius juga. Waktu itu umur gw sekitar 6 tahun, dan menurut nyokap sejak saat itu gw jadi takut ke dokter gigi. Entah ya kenapa dokter itu melakukan suntik bius kepada anak-anak. Padahal setelahnya gw cabut gigi di dokter gigi lain bisa kok ga disuntik, cuma ditempel yang dingin-dingin gitu sampai gusinya mati rasa.

Btw untuk operasi gigi ga ada teknologinya kah yang memungkinkan dibius tanpa suntik?

Ga enaknya dokter gigi yang gw dapatkan waktu di RS Tzu Chi PIK adalah, menurut gw dokternya terlalu meremehkan operasi ini. Dokternya sambil bercanda ngobrol-ngobrol sama susternya, yang jadi ga fokus. Akibatnya waktu ekstraksi gigi gw akarnya patah, tertinggal, tambah lama lah prosesnya. Dokternya susah payah narik-narik akar yang tertinggal. *judul lagu baru : Akar Yang Tertinggal * *apa sih*

Nyebelinnya lagi, susternya keliling-keliling ruang praktek nyari alat apa gitu -yang diperlukan untuk operasi gigi gw- sambil nanya-nanya ke suster lain tapi ga ada yang tau.

Ruang prakteknya sebenarnya ukurannya besar, tapi disekat-sekat dengan partisi kain, jadi dalam 1 ruangan ada 3 tempat praktek.

Akibat susternya keliling-keliling itu, ludah gw terbengkalai ga disedot. Dokternya juga aneh, emangnya bisa kerja? Emangnya keliatan gitu ngerjain gigi kalau mulut gw dipenuhi ludah+darah? Gw berasa banget mulut gw penuh, dan karena ga bisa nelan, gw sampai ehem ehem dan pegang-pegang leher, baru dokternya nanya kenapa. Ya elah, mau ngomong juga susah kali, gw akhirnya jawab, keselek.

Sang dokter cuma jawab, oh, keselek. OH, KESELEK. Oh doank! Disedot kek dok ludahnya!

Continue reading

Operasi Gigi Bungsu Kedua Kali (Bagian 1)

Ini pengalaman kedua gw operasi pengangkatan gigi bungsu atau istilah kedokterannya odontectomy. Yang pertama kali itu dua tahun yang lalu di Bandung. Flashback sedikit, dulu waktu pertama kali numbuh gigi bungsu itu rasanya ga nyaman cenderung nyeri, jadi gw ke dokter gigi dan dikasih obat. Terus gw masih ingat waktu itu ada temen gw yang nanya kenapa gw minum obat, dan waktu gw jelasin gw numbuh gigi, dia kayaknya bingung gitu. Gw sampe ngejelasin kalau manusia tuh ada yang namanya gigi geraham bungsu, yang numbuhnya waktu kita udah dewasa, dan beda-beda tiap orang, ada yang numbuh ada yang ga sama sekali. Gw malah heran kalau temen gw ga tau, perasaan di sekolah udah diajarin deh yang namanya gigi geraham bungsu itu. Apa di sekolahnya temen gw ga diajarin atau dia-nya yang ga nyimak, entahlah. Gw jadi berpikir mungkin bukan temen gw doank yang ga tau, berarti banyak orang lain yang mungkin ga tau juga ya. Hmm.

Kembali ke masa sekarang, karena gw udah pengalaman dengan masalah gigi bungsu ini, jadi waktu giginya tumbuh gw biarin aja. Gw berharapnya sih dia bisa tumbuh full jadi ga perlu operasi-operasi segala. Soalnya ini gigi bungsu gw ke-3 yang numbuh, letaknya di kiri bawah. Dulu yang dioperasi itu gigi yang pertama, letaknya di kanan bawah. Setelah operasi itu, gigi ke-2 yang numbuh letaknya di kiri atas dan itu numbuh full kayak gigi normal lainnya. Jadi gw berharap gigi yang ke-3 ini bisa numbuh normal juga. Apa daya setelah numbuhnya lama (mungkin hampir setahun), belum juga numbuh full, malah ada celah antara gigi dan gusi yang jadi tempat nyangkutnya makanan. Terus waktu akhir tahun kemarin gigi tersebut sempat berdarah juga, barulah gw memutuskan untuk periksa ke dokter gigi. Setelah kepotong liburan, awal tahun barulah sempet ke dokter gigi. Proses ke dokter gigi pun repot karena gw kan di Jakarta belum pernah ke dokter gigi, biasanya ke dokter gigi tuh waktu pulkam ke Jambi.

Bingung mau ke dokter gigi yang mana, pengennya yang bagus tapi murah. Haha. Akhirnya karena ada rekomen temen, pulang kerja Senin, 4 Januari gw ke dokter gigi di Jl.Sumatera. Bentuknya kayak rumah biasa gitu, tapi setelah masuk ke dalam lumayan gede tempatnya ada resepsionisnya gitu. Tapi ternyata oh ternyata, dokternya cuma bisa pake perjanjian gitu, pas gw mau daftar dibilangnya hari Rabu sore jam 5. What? Ga bisalah orang udah urgent, giginya udah berasa ga enak agak nyeri, malah ngefek ke telinga jadi sering pengang gitu. Ujung-ujungnya ke dokter gigi yang deket kosan. Meskipun tempatnya sepi, rumahan gitu, dan gw pasien satu-satunya, tapi ruang prakteknya bagus juga dan besar. Pas dokternya masuk ke ruangan, dokternya cewek, dan ternyata pake daster. Hahaha. Keliatan banget dokternya kalau malam-malam nyantai, mungkin sambil nonton TV, buka praktek cuma ala kadarnya aja, kalau ada pasien ya syukur kalau ga ada ya sudah.

Dokternya tanya gw kenapa, terus gw bilang gigi bungsunya mulai ga enak gitu. Baru gw duduk di kursi periksa dan mangap bentar, dokternya langsung bilang, ini sih harus dibuang gigi bungsunya, ga ada tempat buat numbuh. Yah, kecewa deh gw harus operasi. Terus dokternya bilang, di sini bisa operasi, dokternya dokter bedah di RS Puri, tapi harus janjian dulu, adanya hari Rabu atau hari Sabtu. Langsung gw nanya dong, berapaan biayanya, dijawab 3,5 juta. Deng. Mahal bingit. Dokternya langsung ke mejanya nulis-nulis sesuatu, ternyata gw disuruh rontgen dulu, karena rontgen gw yang operasi dulu udah ga bisa dipake udah kelamaan, takutnya ada syarafnya berubah atau apalah gitu. Gw dikasih surat pengantar untuk rontgen di Bio Medika.

Gw selalu merasa awkward kalau ke dokter tuh pas proses bayarnya, nanya berapa duit. Soalnya dokter kan beda yah sama beli barang. Kalau beli barang kan harganya jelas langsung bayar. Kalau ke dokter tuh awkward gimana gitu. Haha. Tapi ternyata gw ga bayar biaya konsultasi alias gratis. Hehe. Intinya sih dokternya pengennya setelah gw rontgen gw balik lagi ke dia buat operasi itu, tapi gw ga berniat balik lagi lah, wong mahal gitu.

Malam itu juga gw langsung ke Bio Medika yang di Kedoya, tepatnya Jl.Arjuna Utara. Gedungnya besar dan bagus. Begitu masuk pintu langsung ruang tunggu yang menghadap ke pendaftaran. Ga terlalu ramai sih waktu itu sekitar 5 atau 6 orang. Gw langsung ke meja di sebelah pintu buat ambil nomor antrian, tapi di mesin nomor antrian-nya ga ada tombol yang bisa dipencet. Bingung kan, yang ada tombolnya cuma interkom di sebelahnya, masa iya mencet interkom. Ada tante-tante di sebelah gw juga sama bingungnya. Tiba-tiba satpamnya dari luar masuk terus kasitahu. Ternyata nomor antriannya udah diprint banyak tapi ditumpuk gitu di bawah mesinnya. Yah, meneketehe, ga jelas gitu ga ada pemberitahuannya.

Setelah ambil nomor nunggunya cukup lama.  Gw sampe pindah-pindah tempat duduk karena AC-nya dingin banget. Untungnya sepi jadi bisa pindah-pindah sesuka hati. Haha. Kursi tunggunya bagus, kayu panjang gitu mirip di gereja. Terus ada pohon natal di tengah yang cantik banget berlampu jadi gw foto-fotoin dulu.

P_20160104_194825
Pohon natal yang ga penting :

Tibalah giliran gw dipanggil buat pendaftaran. Selain isi form, tanda tangan, bayarnya ternyata langsung di situ juga, pantesan lama per orangnya. Untuk rontgen gigi panoramic dikenakan biaya Rp 150.000. Setelah proses pendaftaran dan pembayaran selesai masih harus nunggu lagi untuk dipanggil.

Beberapa saat kemudian gw pun dipanggil untuk naik ke lantai 2. Di lantai 2 pun gw masih nunggu lagi di depan ruangan rontgen nya. Akhirnya setelah pasien sebelumnya keluar, gw pun dipanggil. Gw udah prepare sebelum masuk dengan lepasin anting-anting. Terus setelah masuk petugasnya minta gw lepasin kacamata dan ikat rambut. Gw males buka karet rambut jadi gw nanya, karet rambutnya ga dibuka ga apa-apa yah, kan karet. Petugasnya jawab dibuka aja. Yo wes rambut lepek gw pun terurai. -__- Continue reading

Valentine’s day. Of Course.

It’s about midnight and it’s Sunday. It means tomorrow I have to work. Sigh. I’ve had Monday blues ever since I started to work. I don’t want weekend to be ended, especially today is Valentine’s day.

At first I’m not really excited about this year’s Valentine’s day. You know, after years of relationship Valentine seems to be another day in a year. But don’t get me wrong, we still celebrate our Valentine’s day every year. That’s not the reason. It’s just, Valentine on Sunday doesn’t fit. Maybe it’s just me. Maybe because I don’t like to work on the day after, Sunday has become a day that I don’t really like. So Valentine on Sunday makes me less excited.

But it turned out that this year’s Valentine’s day is the one that I shouldn’t forget. Above all Valentine’s day, this particular one that I was less excited about, is the one to remember.

Our typical Sunday starts with going to church. Nothing special, except I sat behind a kid, a very active one, that I couldn’t resist to look at him. At singing and praising time, he couldn’t stop jumping. When the pastor was preaching, he sat down and stood up alternately, played with his parents’ phone. I could focus on the preach at first. But after more than one hour, I lost my focus and got sleepy, so I was looking at the boy. He was so funny, he was faking a phone call using a card, placed that card on his ear, pretent to speak on phone, and walked back and forth. I was trying to show my boyfriend how cute he was, and I got scolded. He told me to focus with the preach. :p My bad.

So I did, I tried to focus with the preach, but I couldn’t. I got sleepy again. So I looked around to distract myself from being sleepy. That’s when I noticed something weird in my boyfriend’s jeans’ pocket. It’s looked like a heart shaped box. O.O He laughed and I laughed, but I tried to compose and pretent I didn’t see anything.

Finished with Sunday service, we went for lunch. We circled around the mall and decided to eat in my favorite pasta restaurant. I ordered Gnocchi chicken pesto and he ordered Seafood Marinara spaghetti. I wanted to order hot tea but it was too expensive for a tea, so we ordered Mandarin mojito instead.

So, while waiting for orders, he laughed, and he said he’s not a romantic person. There he went, took out the box and popped the question. O.O I was laughing and answered jokingly. I don’t even remember my answer right now, I think I said of course or something like that. He put on the ring on my finger and I put on his ring for him.

Well we’re not typical couple. He proposed at lunch, and the ambience wasn’t set, wasn’t romantic at all, and we laughed a lot. My first reaction after he put on the ring was, why is it gold? The ring that he chose is gold coloured, not white coloured as normal engagement ring. For me gold coloured jewelry looked so outdated. I found his ring design is also outdated and too old for his age. I complaint and complaint and he said he wanted to be not mainstream so he chose gold colour. He offered to have the rings pleated so they’ll be white. But all the time eating my lunch I kept thinking about the rings and how they are not the way I imagined.

Later of the day after taking nap, I realized that I just got engaged! And here I am bit*hing about the rings. I’m sorry honey, I know you put your best effort. I should be grateful instead of being bit*hy.

Yes I have imagined how my engagement should be, how the situation should be, how he should act, how my ring should be. But it has happened. It can only happen once. And I can’t control everything. And I can’t have all things the way I want it.

This Valentine’s day

I got no flowers

I got no chocolates

I got the best gift of all

I wish my mother is here so I could share the happy news. Share this big moment. But I’m sure she’s watching from above.

Happy Valentine’s Day peeps!

 

 

 

Five Things of 2014

Hah! It’s been a while (read : a long time ago) since the last time I posted here. To sum up everything that has happened since then, here are 5 things:
1.    October 2013 – I quit my job and went home to Jambi
No, I don’t come back to live there for good. I just visited my family and accompanied my mom to Malaka. Fyi, it’s easier to go to Malaka from Jambi. We just have to fly to Batam and then continue by feri. Malaka is a small old town two hours from Kuala Lumpur. It’s best known for its medical facilities and old building heritage.
old town Malaka – muzium rakyat

old town Malaka – muzium umno

neighbourhood near the inn

old town malaka

old town Malaka – Famosa fortress

Kuala Lumpur International Airport

Dataran Pahlawan – one of big malls in Malaka

2.    December 2013 – Finished my master program
Yiihii, after struggling for quite some time, finally I finish my master program.
3.    December 2013 – Went to semarang
It was for my college friend’s wedding. We went in a group and besides the reception we visited several tourism objects.
Sam Poo Kong Temple

Sam Poo Kong Temple – new building section

4.    January 2014 – Moved to Jakarta
When every other people were celebrating new year, I started this year by unpacking my things and settled to new room in Jakarta. I got a new job in Jakarta so I had to move immediately. Sadly I have to leave my boyfriend in Bandung so we become LDR couple..  -_____-
It’s kind of scary at first to move alone to Jakarta since it’s a big strange city for me. But after a few months I succeed to manage everything well. I get used to the scary and dangerous public transportation. I managed to stay safe from the pickpockets and sexual harassers.
My belongings
5.    March 2014 – My second graduation ceremony
Since I have had a graduation ceremony before, this one isn’t so special. It’s just a form of celebration for obtaining my master degree. I failed though, to be the best graduate from master program, I only achieved second place. But it’s okay. *pukpuk

What’s funny (or poor) was that at my first graduation ceremony, my brother was unable to come, and at this second graduation ceremony, it was my sister who was unable to come. *pukpukagain


That’s my updates. I’ll keep updating soon..

The Hunger Games: Catching Fire – Movie Review

I’ve just watched Hunger Games: Catching Fire, the sequel of the Hunger Games. Literally, like I just got home an hour ago and I want to review it before I forget. Before I start, I can’t wait to tell that this movie is awesome!!~~ I love it and can’t wait to watch the next sequel.

I’ve never read the books, so when I watch the movie, it was a genuine experience without any expectation. The movie starts quite bland, Katniss and Peeta got back home at District 12, and they’re going to do a victory tour, a part of their winning celebration. Suddenly, Katniss got a surprise visit from President Snow at her house (should I say new? But I don’t wanna spoil the story.).
Apparently, inspite some people think that her try to commit suicide together with Peeta as a love action, some people think it’s a form of disobedience from the Capitol. President Snow force Katniss to convince him that the relationship the Peeta is real, unless her family will be in danger. So, as they doing the victory tour, most of time they must pretend more how deeply in love they are. 
At first Katniss finds it hard to follow all the speeches that has been set up for her to say, instead she tells how deeply sorry she is for the death of Rue, this end up with the peace corps kill a citizen of District 11. After that she become very obedient and do all the things told by Capitol. But, that’s not enough. Rebellion everywhere. People try to fight back. Capitol tries to stop rebellion by killing and torturing. 
Until the story starts to twist. As an effort to stop the rebellion, the President held the 75th Hunger Games called the 3rd Quarter Quell. With the tributes are from…. all the districts’ winners! Yes, the president assumes Katniss and all fellow winners as threats, as symbols of disobedience, so he wants to destroy her along with them. All the winners hate it, they don’t wanna play but they had to. At the tributes introduction hosted by Caesar, they try to stop to game, with acting, with all kind of mind manipulation towards the crowd, include fake story. All the tributes hold hand together at the end of introduction. But the game is still held.
The part when all the tributes all at the Capitol is great, from the parade, interview, especially because of the visual effect. Impressive visual effect at the parade of the building, city, and Katniss and Peeta’s outfit; more impressive when introduction, Katniss wears a wedding dress and when she twists, it changed into something wonderful.
When the game starts, it’s in a new location, with amazing visual effect once again. A beautiful forest, beach, trees and sky. If before all the tributes hold hand and unite, once the game starts it changed. District 1 and 2 are the heartless killers. While Katniss and Peeta are allied with Finnick and Mags. Together they fight the craziness of the location. At this movie, there’s not much fight along each other, instead, they’re struggling to survive from nature. There is a lot of shocking moments (literally, the one that makes you quickly inhale and your heart stopped for a while). At the forest Mags is dead from a poisonous fog. They’re attacked by a pack of baboon. An morphling addict tribute suddenly emerged, sacrifice herself and saves Peeta.The plot is increasing from there.
Most of the tributes are not introduced and just simply dead.  Besides 3 people from District 1&2, who’s left are Katniss, Peeta, and Finnick that are then allied with Beete, Johanna, and ‘nuts’ (forget her name, she’s dead not long after). They stay at beach. Beete create a plan to destroy that 3 people. They then going back to the forest. This is the climax of the story. Finnick, Peeta and Beete stay at a tree where the lightning will hit. Katniss and Johanna bring cable that will connect tree and beach. Suddenly the 3 people attacks them, Katniss is hit by Johanna who actually saves her life by making Katniss looks dead. When Katniss is conscious, she goes towards Peeta’s spot immediately. But she can’t find Peeta, instead Beete is unconscious, and Finnick is missing. When Finnick emerges, she can’t decide whether Finnick is an ally or not, until Finnick says “remember who’s the enemy”. Katniss epically throws a spear to sky, results the lighting strikes back to the sky and destroy the game location, reveals falling roof structure. She then picked up by a plane that usually take the corpse. After that, watch it yourself. hahaha.
The ending is so predictable that left me hanging, shocked with how the film ends. Ending is very important for a movie, it’s what makes a good movie, summarizes the story. Good movie ends epically, leaves you live in that movie, forget the reality for a while, and makes you not willing the movie ends, still want to watch more . For the last 10 minutes I think I forgot to take a breath, unconsciously hold my breath and not move at all.
The differences from the first movie are:
1. The relationship between Katniss and Gale is more obvious. They’re in love with each other, they kiss several times.
2. But Katniss also cares more about Peeta. She even force Haywitch not to let Peeta died whatever it takes. They kiss several times too, some are acting, but some I’m not really sure.
3. Prim, Katniss’ sister, is braver now, more mature, more confident. She takes care of Gale when he’s injured and convince Katniss to fight. She’s different from the first movie when she’s scared all the time and so innocent. I’m very proud of her.
4. More awesome dresses, courtesy of Cinna.
5. More believable virtual effects, except the Baboon.

I can’t wait to watch the next sequel!

New Smartfren Andromax U2 – review

I’m back.. using blogger application for android. It’s much more easier now to update my blog. Hoho.
I’ve just bought a new android phone for 24 hour now. It’s called Smartfren andromax U2. It’s a smartphone produced by the operator smartfren and an improvement from andromax U.

As a cheap smartphone made in china, this is really worth something. The touch screen is great, sensitive and satisfying. It’s quite easy to type with it. Each letter is separated really well so touching wrong letter is minimized.

With 1Gb of ram and quad core processor, it performs well and isn’t slow. The internal storage is 4gb, allows you to download several good apps like games or socmed. It uses Android 4.1.2, not the newest but good enough. Differences from its predecessor are the quality of speaker, which already dolby digital plus, and the size of screen that slightly bigger.
My problem with this phone is the camera. With 8Mb back camera and 2Mb front camera, there shouldn’t be a problem. But there is. The camera take photo slowly. You have to hold about 1-2 seconds until the photo’s taken. It’s a problem for me because what if i wanna take a selfie or fast moving event? Hold it for second(s) obviously disturbing. Other problem is that you can’t turn off the shutter sound. (But I’ve found the solution for this problem. I’ll explain it later below.)

And another problem that I just found out is the battery quickly dropped . Is it usual for Android phone or just mine? i charged it last midnight and around noon i have to charge again. For its defense from morning until noon i was using it all the time, programming apps and others. Hope that’s the reason.
(I’ve also found solution for this problem)
 
Anyway i’m still figuring this phone out and downloading cute apps. Hope my euphoria for this phone will last. Overall for the price of Rp 1.870.000 it’s good enough for me. Here is photo of its box taken at night.
-Updated –
After having this smartphone for a while, I’m quite satisfied. 
The Apps
I’ve installed and uninstalled several free apps from Play Store. 
For games, I currently have Candy Crush Saga, Despicable Me (Minion Rush), Subway Surfer, Buttons and Scissors, Escape Action, Burgers, Teka-Teki Silang, and Line Pokopang. All games work perfectly without any problem or slowness. I’ve uninstalled Icon Pop Quiz and Logo Quiz because I’ve finished all the levels and it’s become boring and harder.
For photo editing apps, I currently have Photo Studio, Picmix, PhotoGrid, InstaMag and Camera 360. A lot, huh? haha. I’m planning to uninstall one of these, maybe Picmix, since it’s same with PhotoGrid.
For social media related apps, I currently have Path, Blogger, Instagram, Line and WeChat. I’m planning to uninstall WeChat since I’m not using it, It consumes a lot of battery life, and keep asking for updates. >.<
Other app that I have is Duolingo, it’s an app to learn foreign language. I love it so far, because it teaches you about new language in way that’s like a course. It includes vocabulary, grammar, and pronunciation.
All apps that I’ve downloaded are free free free. So feel free to try to install them and then simply uninstall if you don’t like it.
Solutions for the problems.
Apparently I can handle the battery problem with battery saver apps available at Play Store. Right now I’m using DU Battery Saver. It’s nice because it has ‘optimize’ button that can kill unused apps and save battery life. It also shows battery life in number. I keep pressing optimize button after several hours to save longer battery life. 
Other way to save battery life is by not opening any app at all (of course,haha). 
But, the most effective way to save battery life is by turning on airplane mode. In airplane mode and without opening any app, battery won’t reduce at all. Hah!
For shutter sound, simply use third party app like Camera360. It takes pictures without any sound and provide instant filters too. How useful! 
I’ve tried special app called SilentCamera, which is only takes pictures. But, I found out later that the picture’s quality is lower, so I uninstalled it.